Oddech

rk-16m.jpgZwykle w życiu codziennym nie zwracamy uwagi na oddech. Oddychamy automatycznie i bez zastanowienia się nad nim. Bez jedzenia możemy przeżyć długi okres, bez wody krótko, a bez oddechu? zaledwie parę minut. Oddech jest wiec najważniejszą czynnością życiową jaką wykonujemy. Większość ludzi używa tylko małej części pojemności swoich płuc podczas oddychania. Oddech jest płytki, powietrze wypełnia zazwyczaj tylko górne partie płuc, co doprowadza do braku tlenu i napięcia w barkach i karku. Czasami oddech jest głębszy (przeponowy), ale on też często nie jest pełny, gdyż górne partie płuc pozbawione są powietrza.

Niedostateczne dotlenienie organizmu niesie ze sobą złe skutki zdrowotne.  Małe natężenie tlenu w naszym organizmie to, gorsza praca na poziomie komórkowym, tkankowym, narządowym a także psychicznym. W beztlenowym środowisku rozwijają się  chorobotwórcze  bakterie, których nadmiar stanowi zagrożenie dla naszego organizmu.  Głębokie i świadome oddychanie jest podstawowym warunkiem, by dostarczyć maksymalną dawkę tlenu organizmowi do efektywnych procesów życiowych na poziomie komórkowymi. Zubożenie zaopatrzenia w tlen poprzez oddech spłycony powoduje mniejszą "wydajność" naszego  organizmu. Świadomość jakości naszego oddechu i jego kontrola, choć z pozoru wydają nam się niemożliwe, jest jednak możliwa i nieoceniona. Istnieje też ścisły związek oddechu z naszymi emocjami, uczuciami i myślami. W chwilach napięcia, pobudzenia, silnych emocji nasz oddech przyspiesza, skraca się jego długość. W stanie relaksu, spokoju, oddech zwalnia i wydłuża się. Jeśli jesteśmy w stanie świadomie relaksować się, wyciszać emocje, likwidować napięcie to wpływamy także na jakość naszego oddechu(więcej w zakładce relaks).

W praktyce jogi oddech jest jednym z trzech podstawowych elementów. Prawidłowy oddech łączy ciało z jego "baterią", splotem słonecznym, olbrzymim zbiornikiem energii. Techniki oddechowe pranajamy wprawiają tą energię w ruch, rewitalizując ciało i umysł. Świadomie regulując oddech jesteśmy w stanie zgromadzić więcej prany (energii życiowej) w organizmie i korzystać z naszych zasobów energetycznych w życiu codziennym. Asany stymulują meridiany (kanały energetyczne) i obszary akupunktury w naszym organizmie. Aktywując punkty i strefy energetyczne zwiększamy przepływ prany i energii witalnej. Wspólnie z jogicznym oddechem - pranajamą, relaksacją i koncentracją asany pomagają nam uzyskać kontrolę nad umysłem.

jdc-7.jpg

33-100 Tarnów  Al. Piaskowa 10   Tel: 605 343 771  e-mail: korenatka@terazjoga.pl